יום רביעי, 13 בינואר 2016

פאי רועים ונחמה

האתגר החדש היה למצוא אוכל מנחם.... אז ישבתי והתחלתי לחשוב מה מנחם אותי.... והינה המסקנה:

הטיול שלי אחרי הצבא היה לאפריקה 11 וחצי חודשים מקניה מערבה ודרומה לכל המדינות שיכולתי אז, עם דרכון ישראלי, להכנס. טיול מאתגר ומדהים עם חוויות ללא סוף אני לא אתחיל אפילו לנסות לרכז את כולן, בטח שלא כאן. אך כשהגעתי לדרום אפריקה וראיתי באחד הפאבים בתפריט קוטג' פאי התרגשתי כל כך, קוטג' היה המאכל שהכי התגעגעתי אליו, כל כך שמחתי שכמובן הזמנתי לי אחד רק כדי לגלות שזהו למעשה מאפה של בשר ומעליו פירה, טעים אבל לא מה שאני רצתי... לפני שחזרתי לארץ כששאלו אותי מה אני רוצה שיחכה לי לאכול ( בסופו של דבר חוזרים הביתה ובית, תמיד זה גם אוכל של בית) אמרתי מיד וללא היסוס קוטג' ובמשך שנה יום יום אכלתי גביע קוטג' אחד לפחות...

חלפו השנים והיום כששואלים אותי מה היה מנחם אותי התשובה היא צ'ולנט, לא חמין אנמי אלא צ'ולנט פולני אסלי שהוא גם מתוק וגם חריף ושחום ומבעבע ושאחריו צריך לישון כמה שעות. צ'ולנט כזה אוכלים אצל אמא שלי והיות והיא מכינה אותו כל כך טוב, כשאני פה בארץ אני לא מנסה אפילו להתחרות.... אני פשוט מתנחמת...

ולכן נשארה עדין בעינה השאלה מה האוכל המנחם אצלי בבית? במטבח שלי? אז כן כל מיני קינוחים ואולי הכי פשוט צלחת עם פירות חתוכים ומזלג לכל מצטרף, אבל בראש הרשימה עומד בגאווה ובכבוד רב ה- Shepherd's Pie או בשמו המדוייק יותר ( שכן אני מכינה אותו מבשר בקר ולא מבשר כבש) ה- Cottage Pie. כן כן הקוטג' פאי שכל כך אכזב אותי הדרום אפריקה הפך למאכל המנחם של משפחתי היקרה, נפלאות ומסתוריות דרכי העולם.

המתכון יכול להיות פשוט מאוד או יותר מסובך, אפשר לשלב בתערובת הבשר הרבה ירקות אם רוצים במקור כמעט ואין בתוכו ירקות, אפשר להשתמש גם ברוטב הבולונז שנשאר לכם ורק לרפד אותו בשיכבת פירה.

את הפירה אפשר להכין במיוחד או להתמש בשאריות, אפשר ואנחנו הכי אוהבים להוסיף לו בטטה אבל אל חייבים. אני שמה בפירה גם גבינת צ'דר, חמאה וחלב אבל ניתן גם להכינו בגירסת הפרווה. בקיצור הנחמה הגדולה היא חוץ מטעם ממכר היא הגמישות במרכיבים ובהכנה. אני לרוב מכינה כמות כפולה של תערובת הבשר ומקפיאה חצי, ערוך ומוכן לפעם הבאה.

המרכיב הסודי במנה זו הינו רוטב ווסטרשייר ( Worcestershire sauce) זהו רוטב אנגלי במקור שמוסיף מתיקות מלוחה ייחודית ונפלאה לתבשילים וטוב לצרף אותו למזווה הביתי.

אז הינה הוא המתכון לאוכל המנחם של המטבח שלי שמוקדש באהבה לבני בייתי, מחמלי נפשי.




פאי רועים

חומרים-
לתערובת הבשר-
½ ק"ג בשר בקר טחון
2-3 כפות שמן זית
1 בצל גדול קצוץ דק
2 גזר מגורר ( לא חובה)
3 מקלות סלרי קצוצות דק ( לא חובה)
1 קישוא מגורר ( לא חובה)
4 שיני שום כתושות 
2 כפות גדושות רסק עגבניות
כף גדושה פפריקה מתוקה או מעושנת
קופסת עגבניות מרוסקות או מחית עגבניות מבקבוק
כף רוטב ווסטרשייר ( לא חובה אך מומלץ בחום רב)
מלח/ פלפל שחור
לשכבת הפירה-
כ- 6 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות גדולות
1 בטטה גדולה (  לא חובה, אם לא משתמשים בבטטה יש להוסיף תפ"א אחד או שניים במקום)
½ - 1 כוס חלב
50 גרם חמאה
מלח
40 גרם גבינת צ'דר או פרמז'ן מגוררת דק
40 גרם גבינת צ'דר או פרמז'ן לפזר מעל המאפה לפני הכניסה לתנור

הכנה-
  • בסיר גדול מספיק להכיל את כל מרכיבי תערובת הבשר, מחממים את שמן הזית. מכניסים את הבצל ומאדים כשלוש דקות מוסיפים את שאר הירקות שבחרתם ומאדים יחד עוד כ- 5 דקות.
  • מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים יחד עם הירקות עד שכל הכמות משנה את גוונה לאפרפר. מוסיפים את התבלינים רסק ומחית העגבניות מערבבים היטב. אם יש צורך מוסיפים מעט מים כך שהנוזלים יכסו את הבשר קלות.
  • מביאים את הכל לרתיחה. מעבירים לאש קטנה ומבשלים עד לצימצום הרוטב כחצי שעה.
  • בינתיים מכינים את הפירה- בסיר גדול מרתיחים את תפוחי האדמה והבטטה אם משתמשים בה כשהם מכוסים במים עד לריכוך מוחלט.
  • מסננים את התפ"א מהמים ומחזירים לסיר מוסיפים ½ כוס מהחלב, חמאה, גבינה מגוררת ומתבלים במלח. מועכים את תפוחי האדמה עד ליצירת מרקם חלק ואחיד בודקים את התיבול ומתקנים לפי הצורך. אם הפירה יצא יבש מידי מוסיפים עוד מעט חלב.
  • מדליקים תנור ל- 180 מעלות.
  • כאשר רוטב הבשר מוכן בודקים את התיבול שלו, מתקנים לפי הצורך ומעבירים אותו לתבנית, שמים כמות שתמלא את התבנית עד לחצי מהגובה שלה.
  • מעל לבשר מניחים את הפירה בעזרת כף. מומלץ להניח קודם את הפירה מסביב לדופן ולהגיע למרכז בהדרגה אחרת יש סכנה שהפירה ישקע כולו בתוך תערובת הבשר ולא ניתן יהיה ליצור שכבת פירה מעל. חשב להקפיד לא להחליק את הפירה יותקר מידי כי כל הבליטות יוצרות חלקים פריכים וטעימים מאוד.
  • מפזרים את שארית הגבינה מעל ומכניסים את התמנית לתנור , רצוי להניח תבנית של התנור מתחת לתבנית האפייה כי מידי פעם יש נזילות....
  • אופים 45-60 דקות עד להשחמה של הפאי ולהשחמה.
  • מגישים מיד ומתנחמים....

מבשלים ביחד- פרויקט 2


והינה כאן נמצאים הקישורים למתכונים של כל הממשתתפים באתגר הנוכחי תכינו, תהנו ובעיקר תתנחמו!

את המתכונים אני נותנת לכם באהבה רבה.
אשמח מאוד לשמוע מכם- מה חשבתם, האם ניסיתם, הצליח? או חלילה לא? רוצים לדעת אם אפשר לשנות 
משהו? היה משהו לא ברור? כתבו לי בתגובות כך שאדע.

בתאבון
פז


5 תגובות:

  1. המתכון ניראה מדהים אבל אני שומרת כשרות אם אני מעוניינת להכין את הפאי בגרסה הכשרה ניתן להחליף את החלב במים ולוותר על הגבינות?
    תודה ושבוע טוב

    השבמחק
  2. אז ממש כמו בתיאור וממש כמו בתמונות, יצא מעורר תיאבון וטעים. רציתי לצלם אבל לא נשאר מה :) שוב,כרגיל,מתכונים נהדרים... תודה פז

    השבמחק