יום שבת, 6 בדצמבר 2014

שטולן- לחם פירות מתובל

הפעם הראשונה שנתקלתי ב- Stollen היה לפני כעשר שנים בשוק גרמני שהגיע ללידס לפני חג המולד. הוא טעים, עשיר בטעמים ומילוי, מתובל ומחמם למרות שאוכלים אותו בטמפרטורת החדר. היות ולי אין מסורת גרמנית, במיוחד לא כזו שקשורה לחג המולד אני מתירה לכם לשנות את המילוי לטעמכם. אני למשל החלפתי את קליפת התפוז המסורתית בקליפת פומלה שטעמה עדין יותר ופחות מר. הורדתי לגמרי את תמצית השקדים שהופכת אוכל ללא אכיל בעיני והוספתי קינמון שמשתלב נפלא עם שאר התבלינים. אך על תוותרו על משיחה בחמאה לאחר האפייה ועל הפידור בכמות נדיבה של אבקת סוכר בלי זה השטולן הוא לא שטולן.

השטולן עשוי מבצק שמרים מלא בפירות יבשים ולכן הוא תופח בכזו קלות לכן אני מעדיפה להתפיח אותו במקרר במשך הלילה ורק אז לאפות אותו.

הכנתי שני בצקים אחד שמרים רגיל והשני, עם אותו מתכון בדיוק אך עם קמח תמי " תגמיש" קמח ללא גלוטן. התוצאה בשני המיקרים היתה נפלאה וכדי לא להתבלבל עם התוצרים הכנתי מהבצק ללא הגלוטן מיני כיכרות.

2 הזהרות-
  1. קשה להפסיק לאכול את השטולן.
  2. כשהוא יוצא חם מהתנור המרציפן בתוכו חם ומבעבע – אל תתפתו ישר לבדוק אם הצליח לכם..... תאמינו לי אני ניסיתי J




Stollen  - שטולן לחם פירות גרמני

חומרים- ל- 3 כיכרות בינוניות או ל- 8 כיכרות מיני
500 גרם קמח ללחם מנופה ( או קמח "תגמיש" ללא גלוטן- ההכנה זהה לזו עם הקמח הרגיל)
100 גרם ( ½ כוס) סוכר דק
10 גרם ( 1 כף) שמרים יבשים     
10 גרם ( 2 כפיות) מלח
150 גרם חמאה רכה
250 מ"ל חלב
½ כפית אגוז מוסקט
½ כפית ציפורן טחונה
½ כפית קינמון
½ כפית מחית וניל
55 גרם ( ½ כוס) שבבי שקדים
100 גרם ( ¾ כוס) צימוקים כההים
100 גרם ( ¾ כוס) צימוקים בהירים
100 גרם ( ¾ כוס) אוכמניות מיובשות
100 גרם ( ¾ כוס) קליפות הדרים מסוכרות ( אני אוהבת קליפת פומלה)
300 גרם מרציפן ( לא חובה אך מומלץ בחום)
לציפוי-
50 גרם חמאה מומסת
אבקת סוכר לזריה נדיבה לאחר האפייה

הכנה-
  • לקערת המיקסר  מכניסים את הקמח המנופה, השמרים, הסוכר והשמרים. את השמרים שמים בצד הקערה במקום שלא נוגע בשמרים. מתחילים ללוש עם וו לישה במהירות איטית מוסיפים את החמאה הרכה ובהדרגה מוסיפים את החלב ליצירת בצק אחיד ורך אך לא דביק ( יתכן שלא צריך את כל החלב)
  • לשים את הבצק כ-6 דקות.
  • בקערה נפרדת מערבבים יחד את הפירות היבשים, השקדים והתבלינים. מצרפים אותם לבצק ולשים עוד כ- 5 דקות עד לאיחוד בין הבצק לפירות.
  • משמנים קלות קערה בשמן מניחים בה את הבצק עוטפים בניילון ניצמד ומכניסים להתפחה במקרר למשך הלילה. הבצק רוב הסיכויים שלא יכפיל את נפחו אך הוא כן יתפח מעט.
  • למחרת בבוקר הוציאו את הבצק מהמקרר ותנו לו להגיע לטמפרטורת החדר. לשים את הבצק קלות ומחלקים אותו ל-3 חלקים או ל-8 תלוי בגודל התוצר שרוצים.
  • לוקחים כל חלק לשים אותו מעט מרדדים בין שתי ניירות אפייה לעובי של כ- ½ ס"מ (1). לוקחים חלק מהמרציפן מרדדים גם אותו בין שני ניירות אפייה (2) מניחים את המרציפן על הבצק ואת שניהם יחד מגלגלים לגליל צפוף. מניחים את כל גלילים על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה (3).
  • מתפיחים מכוסה כשעה. בינתיים מחממים את התנור ל- 190 מעלות ( 170 מעלות בטורבו)
  • לאחר שהכיכרות תפחו מכניסים את התבנית לתנור ואופים 40-50 דקות.
  • כאשר הלחם שחום ואפוי ומשמיע רעש חלול בנקישה עליו מוציאים את התבנית מהתנור ומיד מושכים את הכיכרות בחמאה מומסת ומפדרים באבקת סוכר.
  • מקררים לטמפרטורת החדר ואוכלים.

 מקור המתכון מכאן

9 תגובות:

  1. Stollenbrot :D

    זה אחד הלחמים האהובים עלי :)

    השבמחק
  2. תשובות
    1. :-) מזל שאני יודעת שאת מסוגלת להכין לך- ככה זה כשאת פייה מוכשרת.

      מחק
  3. במתכון המקורי (http://www.bbc.co.uk/food/recipes/stollen_27553) מוזכרת חמאה מומסת אותה אמורים להבריש על הבצק לפני הנחת המרציפן.
    במתכון שלך לא מופיעים החמאה וההברשה. האם העדרם הוא בכוונה או מתוך טעות?
    בברכת שבוע טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      שיניתי מעט את המתכון אני לא מרחתי חמאה לפני הנחת המרצפן, לטעמי יש מספיק חמאה במתכון גם ללא התוספת הזו ואם אוכלים את הלחם חמים המרצפן נמס והוא קרמי, חמאתי ועשיר מספיק לטעמי.
      ובהמשך מופיעה תוספת חמאה מומסת מוברשת על המאפה לאחר צאתו מהתנור ועליה זורים בנדיבות אבקת סוכר וזה דווקא כן מופיע במתכון שכן זה נותן את הקרום האופיני והנפלא של השטולן.
      אני מקווה שזה עונה לך
      שבוע מקסים
      פז

      מחק
  4. נראה נפלא. איך נרשמים לעדכונים?
    Rostowiczy@gmail.com

    השבמחק